De voortschrijdende digitalisering van de samenleving vraagt van gemeenten een moderne, veilige en flexibele informatievoorziening. Digitalisering van onze overheidsprocessen is noodzakelijk om als organisatie goed te kunnen blijven functioneren, ook in het belang voor onze inwoners, ondernemers en instellingen. Onze dienstverlening vindt steeds meer digitaal plaats en de meeste gegevens worden alleen nog digitaal opgeslagen. De beschikbaarheid van onze ICT-voorzieningen is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. Onze medewerkers beschikken over end-user devices (laptops en mobiele telefoons). Hiermee is het plaatsonafhankelijk werken beter gefaciliteerd, ook het thuiswerken. Met behulp van Microsoft 365 ontwikkelen we onze digitale werkomgeving waarbij gezamenlijk, gelijktijdig en plaatsonafhankelijk aan documenten kan worden gewerkt. Het vergroten van de digivaardigheid van medewerkers is een aandachtspunt. In de toenemende complexiteit van de digitale werkplek streven we ernaar om medewerkers hierin vaardiger te maken.
In 2024 wordt een datamigratietraject uitgevoerd, waarmee het beheer en de opslag van documenten meer eenduidig wordt ingericht en geïnstrueerd. Vanaf 2023 lopen we een transitietraject waarbij gemeentelijke applicaties in plaats van lokaal, op de eigen netwerkomgeving, afgenomen gaan worden vanuit de cloud. Deze transitie activiteiten lopen door tot de tweede helft van 2025.
Naast nieuwe uitdagingen op het gebied van koppelingen tussen applicaties zullen ook de kosten voor software abonnementen daarvoor verder toenemen.