Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Klachten
Het kan voorkomen dat mensen ontevreden zijn over een besluit of over ons handelen. Zij kunnen dan een klacht of een bezwaar indienen. Klachten gaan over gedragingen, zoals bejegening en het te laat beantwoorden van een vraag. Op verzoek van de klachtencoördinator zoekt de betrokken manager dan altijd persoonlijk contact met de klager. Getracht wordt om een klacht eerst informeel op te lossen. Lukt dat niet dan wordt de formele klachtenprocedure overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht gevolgd.

Bezwaren
Als het gaat over bezwaren tegen besluiten bieden we bezwaarmakers altijd de mogelijkheid van een informeel gesprek (mediation) aan. Vaak is deze informele wijze van afhandeling succesvol en is behandeling in een onafhankelijke bezwarencommissie niet meer nodig. De afgelopen jaren wordt ruim 70% van de bezwaren ingetrokken zonder dat deze commissie zich over de zaak hoeft te buigen. Deze werkwijze wordt ook ingezet in andere situaties, zoals bij conflicten tussen inwoners onderling, tussen ondernemers en inwoners en tussen inwoners/ondernemers en gemeente. Waarschijnlijk zullen onze mediators of gespreksbegeleiders ook een rol gaan spelen bij de Omgevingswet. Er wordt inmiddels druk geoefend ter voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet. Zowel de mediators als een aantal gespreksbegeleiders worden hierbij betrokken.

Preventie
Om bezwaarprocedures zoveel mogelijk te voorkomen wordt zowel in het sociaal als in het fysieke domein steeds vroeger in het proces contact gelegd met betrokkenen. In het sociaal domein door negatieve besluiten/afwijzingen vroegtijdig met inwoners te bespreken en uitleg te geven. In het fysieke domein vooral door inwoners/de omgeving vroegtijdig te informeren over en te betrekken bij (te nemen) besluiten. Bij het fysieke domein speelt ook de invoering van de Omgevingswet (naar verwachting 1-1-2024) een rol. Initiatiefnemers wordt (vooruitlopend op inwerkingtreding van deze wet) gevraagd om de omgeving zo vroeg en volledig mogelijk mee te nemen, waardoor bezwaarprocedures verderop in het traject zo veel mogelijk kunnen worden voorkomen.

Schaarse vergunningen, subsidies en grond
Met betrekking tot het onderwerp “schaarse vergunningen” zijn inventarisaties gepland om vast te stellen of en waar wijzigingsvoorstellen en aanpassingen in het werkproces nodig zijn.
Het oppakken van het onderwerp “schaarse subsidies” wordt in 2024 nog niet voorzien.
Als gevolg van het zogenaamde “Didam-arrest” van de Hoge Raad is het leerstuk rondom “schaarse grond” onverwacht in een stroomversnelling terecht gekomen. Naar aanleiding daarvan is het uitgifteproces van grond aangepast aan de eisen van het Didam-arrest. De aanpassingen van het uitgifteproces en de gekoppelde werkprocessen zijn vastgelegd in de Beleidsregel optie- en uitgifte.

Deze pagina is gebouwd op 01/23/2024 13:26:39 met de export van 01/23/2024 13:11:07