Hoogwaardig accountmanagement als sleutel voor economische ontwikkeling De economische ontwikkeling van de Noordoostpolder wordt voor verreweg het grootste deel gerealiseerd door bestaande bedrijven. Daarom onderhouden we korte lijnen met het bedrijfsleven. Individueel, maar ook via de ondernemersvereniging en de bedrijvenclusters, zoals het Agrofoodcluster en het Innovatiecluster. De accountmanagers van de gemeente zijn het aanspreekpunt voor de ondernemers bij de verwezenlijking van hun ambities. Daarnaast ligt de rode loper uit voor nieuwe bedrijven die passen binnen het profiel van de gemeente en aansluiten op onze sterke sectoren. Inwoners stimuleren om een baan te vinden en te houden We gebruiken bestaande structuren om vraag en aanbod van arbeid te faciliteren. Het matchen vindt lokaal, maar ook steeds meer regionaal plaats. Er zijn veel mogelijkheden voor inwoners die klaar zijn voor de arbeidsmarkt, deze diensten zijn vindbaar en toegankelijk voor alle inwoners. Voor inwoners die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben of te maken hebben met andere problematieken, is het belangrijk dat we integraal afstemmen met bijvoorbeeld welzijnspartijen. Daarnaast is het van belang dat er een goede samenwerking is tussen het bedrijfsleven en onderwijs, zodat we scholing kunnen realiseren voor de meer kwetsbare doelgroepen zoals mensen zonder startkwalificatie, werkende armen en mensen met een psychische beperking. Ook in het kader van de nieuwe wet inburgering is participeren op de arbeidsmarkt een belangrijk doel. We bieden statushouders een duaal traject aan in samenwerking met het onderwijs en de WerkCorporatie, zodat werk en het leren van de taal wordt gecombineerd. Initiatieven en ondernemers in de vrijetijdssector verbinden Wij blijven onze meest belangrijke trekkers positioneren, zowel nationaal als internationaal. Dat zijn bijvoorbeeld Werelderfgoed Schokland, Rijksmonument Waterloopbos, het Kuinderbos en het tulpenfestival. We nemen onze rol als overheid om initiatieven en ondernemers aan elkaar te verbinden. Waarbij ook kleinere ondernemers kunnen aanhaken en meeprofiteren. De gebiedsmarketing uitdragen We hebben de profilering van de Noordoostpolder op het gebied van wonen, werken en bezoeken belegd bij de Stichting ‘Gemaakt in dé Noordoostpolder’. Als stakeholder hebben we een actieve rol in het uitdragen van de gebiedsmarketing. Daarnaast zijn we via onze subsidierelatie betrokken bij de marketingcampagnes. Samenwerken in de regio Gemeente Noordoostpolder doet mee aan diverse regionale samenwerkingsverbanden. Binnen Regio Zwolle zijn we voor de human capital agenda onder andere betrokken bij het programma Upgrade Jezelf. In provincie Flevoland versterken we de (regionale) economie en brede welvaart via het uitvoeringsprogramma Samen maken we Flevoland. Samen met de gemeenten Dronten en Urk vormen we de DUN-gemeenten, om onze krachten te bundelen binnen de provincie en de regio. |