Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Archief
Een goed (digitaal) archief is cruciaal voor het functioneren en de transparantie van de overheid. Wanneer het archief niet op orde en niet goed toegankelijk is, heeft een overheid geen betrouwbaar geheugen en kan zij zich niet verantwoorden voor haar handelen. Ook ontbreken dan op langere termijn de authentieke bronnen voor kennis van de eigen geschiedenis.

Het informatie- en archiefbeheer van gemeente Noordoostpolder wordt jaarlijks eerst beoordeeld door onze archivaris. Hiervan wordt een rapportage opgesteld die vervolgens wordt besproken met en beoordeeld door de provinciale toezichthouder. We noemen dit het IBT-proces. Op basis van deze beoordeling wordt verder gewerkt aan de kwaliteit van onze archieven. De laatste beoordeling IBT-onderdeel archief door de provincie dateert van 23 november 2022, daarin is 2021 beoordeeld met redelijke adequaat (oranje) met een doorkijk naar 2022. Aangezien het IBT-proces 2022 geen rode punten laat zien, verwachten we voor 2023 de beoordeling adequaat (groen) te krijgen.
Met ingang van 1 januari 2024 zal het nieuwe e-depot operationeel zijn. Het e-depot voldoet aan alle eisen met betrekking tot de opname van video notulen van de raad, digitale bestemmingsplannen, veiligheidseisen en ICT-eisen.

Deze pagina is gebouwd op 01/23/2024 13:26:39 met de export van 01/23/2024 13:11:07