Dienstverlening en Besturen

Ambities

Wat zijn onze ambities?

1. Goede dienstverlening voor iedereen

De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden.
a)   We zijn toegankelijk en zorgen dat iedereen eenvoudig en snel met ons in contact komt
b)   We geven duidelijke informatie die voor iedereen vindbaar en begrijpelijk is
c)   We digitaliseren waar dat mogelijk is en organiseren dienstverlening op maat voor wie dat nodig is

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

1.1 We zorgen ervoor dat iedereen eenvoudig met ons in contact komt

  • Daarvoor blijven we inzetten op het realiseren van een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn.
  • Daarvoor blijven we inzetten op de communicatie over en de naamsbekendheid van het Sociaal Loket in het algemeen en het Financieel Loket in het bijzonder. Ook gaan we de openingstijden verruimen en de samenwerking met onze ketenpartners verbeteren.
  • Daarvoor blijven we onze (digitale) dienstverlening verbeteren, vanuit het credo digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
  • Wij verbeteren onze dienstverlening door inwoners en ondernemers te vragen hoe zij onze dienstverlening ervaren en door gebruik te maken van beschikbare data zoals van klanttevredenheid onderzoeken.

1.2 We geven duidelijke informatie die voor iedereen begrijpelijk is

Als overheidsorganisatie willen we zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. Op verschillende niveaus wordt daaraan gewerkt. In de digitale communicatie zorgen we ervoor dat:

  • informatie makkelijk vindbaar is;
  • de informatie op de website overeenkomt met de gebruikersverwachtingen;
  • de vormgeving ondersteunend is aan de communicatie;
  • het platform gebruikersvriendelijk is;
  • de website toegankelijk is voor iedereen.

Onze website voldoet aan vigerende wet- en regelgeving zoals de wet digitale overheid, Single Digital Gateway en de internationale eisen ten aanzien van digitale toegankelijkheid.

Naast digitale communicatie is en blijft persoonlijk contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Inwoners kunnen terecht bij de balies van het KCC wanneer zij niet digitaal vaardig zijn of meer uitleg nodig hebben. Of zij kunnen in gesprek gaan in de huiskamer van het sociaal domein bij persoonlijke vraagstukken.
We trainen ons in het schrijven van begrijpelijke teksten en het voeren van het goede gesprek.
Met de inzet van social media zorgen we voor actuele berichtgeving.

1.3 We zorgen voor eenvoudige en eenduidige procedures en aanvraagsystemen

Steeds meer producten zijn eenvoudig en direct 24/7 aan te vragen via onze website. Vanaf 2024 werken we met een nieuw burgerzakensysteem waardoor de meest voorkomende aanvragen geheel digitaal afgehandeld kunnen worden.

Wat zijn onze ambities?

2. Ruimte voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Nieuwe ideeën zijn welkom en wij laten zien wat wij doen. Wij zijn open en proactief. We brengen de politiek dichter bij onze inwoners door het zoeken naar nieuwe vormen van betrokkenheid bij beleidsontwikkeling en besluitvorming.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

2.1 We zijn open en proactief en betrekken inwoners, ondernemers bij beleidsontwikkeling en besluitvorming

  • Initiatieven die binnenkomen via de intaketafel voorzien wij van advies over leefbaarheid en participatie. We denken vroegtijdig mee met de initiatiefnemer wat de impact is van een initiatief voor de woon- en leefomgeving van onze inwoners. Op die manier dragen wij zorg voor een goede leefbaarheid. Door de omgeving vroegtijdig te betrekken is de kans op bezwaren kleiner waardoor er -als het goed is- ook minder mediation hoeft te worden ingezet.
  • Daarnaast houden we via de gebiedsregisseurs goed contact met inwoners in dorpen en wijken om kwesties vroegtijdig te signaleren en escalatie of juridische procedures te voorkomen.
  • Ook dienen deze contacten om signalen ter verbetering van de dienstverlening van de gemeente op te halen en in de organisatie neer te leggen.
  • De informele gesprekken met bezwaarmakers dienen ditzelfde doel.
  • Jongerenraad. We onderzoeken de mogelijkheden van jongerenparticipatie. We denken aan een jongerenraad met jongeren van 15 tot 23 jaar en zoeken die via scholen en verenigingen.

2.2 We trekken samen op met de gemeenten Dronten en Urk

We gaan door met de samenwerking met gemeenten Dronten en Urk (samen vormen we de DUN-gemeenten) op het gebied van de personele- en salarisadministratie. We verkennen waar mogelijkheden waar verder kunnen samenwerken. De focus ligt hierbij op continuïteit en kwaliteit van te leveren diensten, verminderen van de kwetsbaarheid en kennisdeling.

2.3 We zetten steeds meer in op regionale samenwerking, public affairs en lobby.

  • We gaan de komende jaren door met Regio Zwolle en richten ons specifiek op verdere economische structuurversterking voor onze regio, kennispoort, human capital agenda. Verder kijken we of bij de ruimtelijke agenda afstand tot zorgvoorzieningen en goede bereikbaarheid (zoals verbreding N50, Lelylijn, OV-hubs en aanpak van de Ketelbrug) goed opgenomen worden bij een nieuwe Rijk-Regio-Deal.
  • We maken samenwerkingsafspraken met het rijk, de Flevolandse gemeenten, provincie Flevoland en het waterschap, met een strategisch karakter, gericht op de lange termijn vraagstukken (Samen maken we Flevoland). Hiervoor is een Strategische Agenda Flevoland vastgesteld en blijven we in gesprek over invulling van de bijbehorende uitvoeringsagenda. Centraal staan hierbij afspraken over vitale steden en kernen, sterke regionale economie, en duurzaam natuurlijk fundament. Essentieel hiervoor is dat de samenleving centraal staat en niet het stapelen van stenen (nabijheid van voorzieningen), bereikbaarheid van de Noordoostpolder en inzet op innovatie rond o.a. MITC, Agrifood en de maakindustrie.
  • We onderzoeken of we ons gaan aansluiten bij het platform voor middelgrote gemeenten, een netwerk van middelgrote gemeenten die vaak een centrumfunctie in de regio vervullen, stedelijke problematiek kennen en een vergelijkbare schaal hebben (30.000-80.000 inwoners). We zien dat er veel geld, tijd en aandacht uitgaat naar de Randstad en grote stedelijke omgeving. M50 sterkt ons om juist de regio beter op de kaart te zetten en zorgen voor meer tijd, aandacht en financiële stromen naar de (plattelands)regio’s in Nederland.
Deze pagina is gebouwd op 01/23/2024 13:26:39 met de export van 01/23/2024 13:11:07