Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Er wordt invulling gegeven aan de wettelijke taken die de gemeente heeft voor inzameling, transport en (lokale) verwerking van stedelijk afval, hemel- en grondwater. Daarvoor is voor de planperiode 2019-2024 samen met het Waterschap een Watertakenplan opgesteld. Het Watertakenplan wil het uitvoeren van de wettelijke watertaken beter op elkaar afstemmen en meer gezamenlijk in uitvoering brengen. Dit plan is op 28 januari 2019 vastgesteld in onze raad en op 12 maart 2019 ter kennisname aangenomen door de AV van het Waterschap Zuiderzeeland. Het Watertakenplan voor de Noordoostpolder vervangt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) en voor een deel van het Transport- en zuiveringsplan van het Waterschap Zuiderzeeland.

Ontwikkelingen / stand van zaken

In 2024 gaan wij verder met:

  • De implementatie van de Omgevingswet, zoals deze op 1 januari 2024 in werking treedt, nemen we mee en verwerken we in het aanpassen van het huidig Watertakenplan.
  • Samen met het Waterschap onderzoeken wij de mogelijkheden om het bestaande afvalwatersysteem te optimaliseren. Door uitbreiding van woningbouw en bedrijventerreinen in onze kernen, brengt dit aanpassingen met zich mee voor onze bestaande rioleringsstelsels Voor het Waterschap kunnen de door ons uit te voeren maatregelen aan de rioleringsstelsels aanleiding zijn de hoofdrioolgemalen, transportleidingen en de afvalwaterzuiveringsinstallatie in Tollebeek daarop aan te passen.
  • Bij herinrichtingswerkzaamheden in de openbare ruimte anticiperen wij op de gevolgen van klimaatverandering door wateroverlast, droogte en hitte. Na daarvoor uitgevoerde zogenoemde stresstesten benutten wij tijdens uitvoering van onderhouds- en vervangingswerkzaamheden aan de riolering en wegen gelijktijdig meekoppelkansen door daarbij klimaatadaptieve maatregelen mee te nemen. Bij de uitvoering van het oplossen van wateroverlast en droogte op vastgestelde kwetsbare locaties maken wij momenteel gebruik van de tijdelijke Impulsregeling Klimaatadaptatie van het Rijk.
  • Met de Flevolandse gemeenten en Waterschap Zuiderzeeland werken wij samen in de Samenwerking in de Afvalwaterketen Flevoland (SAF). Daarbij maken wij gebruik van de beschikbare kennis bij de deelnemende partijen en wisselen wij onderling informatie uit. Wij onderzoeken kansen voor innovatie in de afvalwaterketen en anticiperen op het al eerder benoemd optimaliseren van het bestaande afvalwatersystemen.
  • Voordat de looptijd van ons huidig Watertakenplan in 2024 eindigt, gaan we dit jaar eerst het bestaande kostendekkingsmodel voor de “voorziening riolering” herzien. Tijdens deze herziening gaan we gelijktijdig beoordelen of wij de huidige verordening voor de rioolheffing moeten wijzigen. We gaan de mogelijkheden onderzoeken of we de huidige verordening kunnen vervangen door een riool- en waterzorgheffing. In dat geval kunnen we de te innen heffing breder inzetten. Naast het financieren van het uitvoeren van de gemeentelijke watertaken kunnen we de te innen heffing benutten voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen.

De gemeente Noordoostpolder heeft geen achterstanden in het beheer en onderhoud van de riolering. Aan de hand van uitgevoerde video-inspecties zijn de schadebeelden in de bestaande riolering in kaart gebracht. Zodra de schadebeelden aanleiding geven tot ingrijpmaatregelen door reparatie of vervanging, wordt daarvoor jaarlijks een uitvoeringsprogramma vastgesteld. Het is van belang dat de voorziening riolering voldoende kostendekkend blijft om deze maatregelen te kunnen uitvoeren. Door eigen kennis en ervaring te combineren met risico gestuurd beheer geven wij een reëler beeld over de restlevensduur van ons areaal riolering. Door onderscheid te maken in prioritering naar schadebeelden en de mate waarin de aanwezige riolering een belangrijke functie vervult bij het inzamelen en afvoeren van afvalwater, maken wij een afweging op welk moment een leiding in aanmerking komt voor reparatie of vervanging.

Beleidskader

  • Watertakenplan Noordoostpolder voor 2019-2024
  • Maatwerkovereenkomst stedelijk water Noordoostpolder (2010)
  • Stresstesten Gemeente Noordoostpolder (2020)
  • Samenwerkingsovereenkomst in het kader van aanvraag impulsregelingsgelden
  • KlimaatAdaptatieFlevoland (2021)

Actualiteit / looptijd onderhoudsplan(nen)
Jaarlijks wordt het uitvoeringsplan voor wegen en riolering opgesteld. Dit plan beschrijft de evaluatie van het voorgaande jaar. Vervolgens worden de kaders en prioritering vastgelegd voor de te realiseren projecten. Naast het regulier onderhoud en het vervangen van rioleringsstelsels, nemen we daarbij gelijktijdig het uitvoeren van ingrijpende reconstructies in het bestaand stedelijk gebied mee.

De uit het beleidskader voortvloeiende financiële consequenties

Budgetten 2024-2027
De beschikbare budgetten zijn voldoende toereikend om de riolering op orde te houden. Ons kostendekkingsplan dat de raad in mei 2017 met een doorkijk naar 2025 heeft vastgesteld is daarbij leidend. Het jaarlijks eindsaldo van de voorziening riolering mag nooit een negatief resultaat opleveren.  

Het nu vigerende kostendekkingsmodel voor de “voorziening riolering” gaan we dit jaar herzien. Tijdens deze herziening gaan we gelijktijdig beoordelen of wij de huidige verordening voor de rioolheffing moeten wijzigen. We gaan de mogelijkheden onderzoeken of we de huidige verordening kunnen vervangen door een riool- en waterzorgheffing. In dat geval kunnen we de te innen heffing breder inzetten. Naast het financieren van het uitvoeren van de gemeentelijke watertaken kunnen we de te innen heffing benutten voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen.

De vertaling van de financiële consequenties in de begroting

 

2024

2025

2026

2027

 Regulier onderhoud 

             940.000

             935.000

             935.000

             935.000

 Voorziening vervanging riolering 

         1.098.000

         1.098.000

         1.098.000

         1.102.000

Deze pagina is gebouwd op 01/23/2024 13:26:39 met de export van 01/23/2024 13:11:07