Wat zijn onze ambities? |
---|
1. Meedoen in de samenleving |
Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is. Onze speerpunten zijn:
|
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? |
1.01 We werken toe naar verdergaande regionale samenwerking voor jeugdhulp |
De beschikbaarheid en kwaliteit van jeugdhulp moet worden verbeterd en hiervoor moet de samenwerking tussen gemeenten in Flevoland, aanbieders en andere domeinen worden versterkt. Dit vraagt om een verdergaande regionale samenwerking op het gebied van lokale jeugdhulp. Deze geven we verder vorm, waarbij de hervormingsagenda Jeugd als leidraad geldt. |
1.02 We onderzoeken de mogelijkheden van 'Scheiden zonder schade' |
Veel problematiek in de jeugdhulp wordt veroorzaakt door complexe scheidingen. Het percentage gescheiden inwoners is in de afgelopen jaren gestegen en de verwachting is niet dat dit de komende jaren daalt. Vijftien tot twintig procent van de scheidingen mondt uit in een complexe scheiding. Een complexe scheiding is een scheiding waarbij ouders door aanhoudende ernstige conflicten het belang en welzijn van de jeugdigen uit het oog verliezen, evenals het wederzijdse belang. Landelijk gezien is er in de afgelopen jaren steeds vaker een ondertoezichtstelling (OTS) door een rechter opgelegd aan jeugdigen bij wie de strijd tussen scheidende ouders hun ontwikkeling bedreigt. We willen de situatie in Noordoostpolder verder onderzoeken en zo de problematiek en behoeften verder in kaart brengen. Daarna kan worden gekeken welke onderdelen uit het Programma Scheiden zonder Schade mogelijk in Noordoostpolder kunnen worden ingezet. Het doel hiervan is dat gezinnen tijdig passend hulp ontvangen, zodat verergering van problematiek wordt voorkomen. Hiermee voorkomen we ook de inzet van zwaardere (en dure) zorg. |
1.03 We stimuleren en faciliteren de ontwikkeling van gezondheidscentrum 'Het Vlie' |
Als gemeente zijn we actief betrokken als samenwerkingspartner bij 'Het Vlie'. Het Vlie kent twee programmalijnen: Samenwerken & Bouwen. De lijn Samenwerken kenmerkt zich vooral in het verbinden van het sociaal en medische domein. Dit is tevens een opdracht vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Passend bij onze rol trekken we samen op met de partners binnen de gezondheidsketen om de zorg voor onze inwoners zo goed mogelijk te organiseren. Om dit te benadrukken is een intentieovereenkomst ondertekend. |
1.04 We zetten Noordoostpolder op de kaart om het huisartsentekort te verminderen |
Passend bij de rol die we als gemeente hebben, zetten we in op drie lijnen:
de communicatie naar onze inwoners.
|
1.05 We maken beleid voor asiel en integratie |
Het groeiende aantal vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten heeft grote impact op onze samenleving. Zowel fysiek; wonen en ruimte, als ook sociaal; onderwijs, inburgering zorg en leefbaarheid. In 2024 stellen we onze visie op en ontwikkelen we beleid voor de komende jaren op het gebied van asiel en integratie. Daarbij is er aandacht voor statushouders, asielzoekers, AMV-ers en mogelijk arbeidsmigranten. |
1.06 We ontwikkelen de werkwijze Wet Inburgering door |
De Wet Inburgering is per 1 januari 2022 geïmplementeerd binnen onze gemeente. De basisdienstverlening is opgezet en er is een netwerk ontstaan rondom de statushouders om de taken van de wet uit te kunnen voeren. Als gemeente houden we regie op het traject en ontwikkelen we waar nodig de werkwijze verder door. Daarbij staat de statushouder centraal. |
1.07 We onderzoeken in hoeverre onze sociale voorzieningen toereikend zijn voor arbeidsmigranten |
Het aantal inwoners van de gemeente is gegroeid, dit is mede het gevolg van de inschrijving van arbeidsmigranten. Iedere inwoner heeft recht op passende ondersteuning wanneer dit nodig is. Door het toenemende aantal inwoners is het van belang te weten of de omvang van onze sociale voorzieningen nog toereikend is. En of de geboden dienstverlening ook aansluit bij de hulpvraag van de 'nieuwe' doelgroep. In 2024 onderzoeken we in hoeverre dit het geval is en waar eventuele hiaten zitten. |
1.08 We gaan aan de slag met de uitkomsten van uitgevoerde onderzoeken |
De uitkomsten van de onderzoeken naar de Armoedeval (intern) en het Minimabeleid (rekenkamer) worden naar verwachting in 2023 opgeleverd. De ervaring leert dat dergelijke onderzoeken verbeterkansen opleveren t.o.v. het huidige beleid en werkwijzen. In 2024 gaan we dit uitwerken en waar nodig en mogelijk implementeren. |
1.09 We evalueren en actualiseren het beleidsplan schulddienstverlening |
Op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening is de gemeenteraad verplicht elke vier jaar een beleidskader schuldhulpverlening vast te stellen. Het huidige beleidsplan 'Voorkomen staat voorop' loopt van 2020-2024. In de eerste helft van 2024 zal dit plan worden geëvalueerd en zal een nieuw plan worden voorgelegd aan de raad. Hierbij nemen we de landelijke c.q. wettelijke ontwikkelingen op het gebied van schuldhulpverlening mee. |
1.10 We werken aan verbetering van bewindvoering |
Gemeenten zien de kosten van bewindvoering steeds verder toenemen, terwijl de kwaliteit van bewindvoerders als wisselend wordt ervaren. De toenemende kosten hebben te maken met een toenemend aantal inwoners dat gebruik maakt van bewindvoering, maar ook met de duur van de bewindvoeringstrajecten. We willen toewerken naar meer grip op de kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie van bewindvoering. In 2023 is hiertoe een eerste aanzet gemaakt. In 2024 werken we dit verder uit en ronden we dit af. Dit sluit aan bij het beleidsplan Sociaal Domein en het projectplan Grip op het Sociaal Domein. |
1.11 We ontwikkelen een regionaal werkcentrum |
Als gemeente hebben we de taak gekregen om samen met andere Flevolandse gemeenten en UWV een Regionaal Werkcentrum vorm te geven. Werkenden, werkzoekenden en werkgevers bieden we zo via de regionale loketten toegang tot de dienstverlening die zij nodig hebben van een regionaal publiek-privaat samenwerkingsverband van sociale partners, gemeenten, UWV, SBB en onderwijsinstellingen. |
1.12 We werken aan de doordecentralisatie Beschermd Wonen |
Gemeenten, Rijk en andere partijen werken al jaren aan de transitie “van beschermd wonen naar een beschermd thuis”. Ondanks de gezamenlijke ambities is de decentralisatie Beschermd Wonen wederom uitgesteld naar 1-1-2025. Ondanks uitstel gaat de samenwerking met de regiogemeenten onverminderd door. En wordt er verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap. Zo wordt de uitvoeringsorganisatie verder ingericht en maken we in regionaal verband afspraken over de financiering van gezamenlijke voorzieningen en de kosten van individuele trajecten. En kijken we ook naar mogelijke synergievoordelen vanuit en in relatie tot de regionale samenwerking op het gebied van Jeugdhulp. |
1.13 We monitoren en realiseren het Taalbeleid |
We vinden het belangrijk dat kinderen en volwassenen de Nederlandse taal goed beheersen en laaggeletterdheid in de Noordoostpolder afneemt. Want dat geeft hun gelijke kansen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Samen met lokale en regionale taalaanbieders voeren we ons taalplan actief uit en we zorgen dat het taalaanbod toegankelijk is voor inwoners die het nodig hebben. In 2024 vindt een tussenevaluatie van het taalbeleid plaats en passen we dit waar wenselijk en mogelijk aan. |
1.14 We verkennen samen met de raad de sturingsmogelijkheden van monitor(s) sociaal domein |
We verkennen samen met de Commissie Samenlevingszaken de mogelijkheden om een nog actueler inzicht op de verschillende thema’s in het sociaal domein te verkrijgen. Dit doen we onder andere op het gebied van Jeugd, Wmo en Participatie. Met behulp van de diverse monitoren gaan we op actieve wijze in gesprek over trends en ontwikkelingen. En ervaren of deze wijze van monitoren en sturen passend is bij de uitdagingen waar we in het sociaal domein voor staan. En hier betrekken we de halfjaarlijkse monitor jeugd in. |
1.15 We sluiten aan bij Eén tegen eenzaamheid |
Naast aansluiting van gemeente Noordoostpolder bij het landelijke actieprogramma Eén tegen eenzaamheid van het ministerie van VWS, uitvoering en inhoud geven aan het ontwikkelen van een duurzame aanpak van eenzaamheid en meedoen met de landelijke campagne. Dit doen we door als regisseur een lokale coalitie te vormen tegen eenzaamheid in samenwerking met inwoners, bedrijven, ondernemers en maatschappelijke organisaties. |