Wat zijn onze ambities? |
---|
1. Een realistische begroting |
Er zijn veel onzekerheden en ingrijpende economische ontwikkelingen. Daar kunnen wij de ogen niet voor sluiten. De inflatie loopt op en grondstof- en energieprijzen stijgen. Dat heeft effect op veel mensen, bedrijven en organisaties, zo ook op de gemeente. Hoe veel en hoe groot is dat effect? Dat is nog onzeker. Met deze uitdagingen gaan wij voor een realistische begroting waar wij grip op hebben. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten, maar tonen ook lef. Waar mogelijk, investeren wij om het voorzieningenniveau in de Noordoostpolder mee te laten groeien met het aantal inwoners. |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? |
1.1 Een realistische begroting |
De lasten en baten zodanig en integraal begroten dat de gerelateerde doelstellingen binnen de daarvoor geplande tijd, beschikbare in- en externe arbeidscapaciteit, financiële middelen, rol en afhankelijkheid van derden en prioritetstelling gerealiseerd kunnen worden. Een realistische begroting heeft een relatie met Rijksbeleid voor gemeenten, zowel inhoudelijk als financieel, en de (on)mogelijkheden voor gemeenten, in casu gemeente Noordoostpolder. We schatten zo goed mogelijk de lasten en baten van de te realiseren doelen voor het komende begrotingsjaar door op basis van informatie uit het verleden (welke resultaten hebben we in het verleden behaald, onder welke omstandigheden en met welke activiteiten), de schatting van de (positieve) gevolgen van aangepaste beleid en operationele plannen en op basis van schattingen van de marktontwikkelingen (bijvoorbeeld beschikbaarheid van arbeid en materiaal, effecten van loon en prijsontwikkelingen en economische ontwikkelingen). We begroten de lasten en baten op basis van alle lasten die we verwachten in de begrotingsperiode. Het betreft de bestaande lasten en lasten, verminderd met gerealiseerde en of te realiseren besparingen, vermeerderd met geplande en onderbouwde aanvullende lasten en baten die samenhangen met de te realiseren doelstellingen. Het maken van de begroting houdt in dat zowel de doelstellingen als de benodigde middelen geformuleerd worden. Na vaststelling van de raad voert het college de begroting uit, wat niet vrijblijvend is. Hiermee wordt bij het opstellen van de begroting rekening gehouden. De aspecten die voor realistisch beoordeel worden zijn feitelijkheid, haalbaarheid, relatie met vastgesteld beleid en vastgestelde plannen en bestuurlijke af- en instemming. |
1.2 We spannen ons in tot verkoop van de aandelen Enexis in 2024 |
Enexis dient sinds 2016 niet meer het openbare belang van onze gemeente (sinds de netwerkruil met Liander). Vanuit de energietransitie komt er veel op de netbeheerder af. Als Noordoostpolder kunnen we de maatschappelijke aandeelhoudersrol richting Enexis niet meer waarmaken. Daarom spant het college zich in 2024 in om tot verkoop van de aandelen Enexis over te gaan. Dat houdt in dat onze aandelen actief worden aangeboden aan medeaandeelhouders en aan de vennootschap zelf (mogelijke aandeleninkoop, zoals Enexis in het verleden ook gedaan heeft bij andere aandeelhouders). Ook wordt onze wens tot verkoop ingebracht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Bij de verkoop wordt de onafhankelijke waarderingsopinie als prijs aangehouden. In de septemberrapportage en de jaarstukken wordt over de voortgang van deze inspanningen gerapporteerd. |